Ray-Ban X Facebook (Meta) lanceren Smart Glasses
Ben je klaar voor een slimme bril?
Ray-Ban en Facebook brengen samen de eerste slimme bril (smart glasses) op de markt: 'Ray-Ban Stories'. Ray-Ban Stories brengt vastleggen, delen en luisteren naar een heel nieuw niveau. Met de Ray-Ban X Meta bril kan je namelijk foto’s en video’s maken, naar muziek luisteren en bellen én direct inhoud delen via jouw sociale mediakanalen.
De ‘Stories’ komt er in 24 verschillende combinaties. Je kan kiezen uit een rond of ovalen montuur, maar ook uit verschillende kleuren en glazen. Gepolariseerde, gewoon transparant of met glazen op sterkte. De bril is verkrijgbaar in verschillende combinaties van de meest iconische monturen van Ray-Ban (Wayfarer, Round of Meteor) met verschillende glazen. De bril is ook verkrijgbaar met gepolariseerde glazen, meekleurende glazen en op sterkte.
De 4 belangrijkste features van de bril
Convenient Camera Capture
Met de directe video- en fotografie-technologie leg je als gebruiker spontane momenten makkelijk vast met de twee 5MegaPixel-camera’s aan de voorkant van het montuur. Hierdoor ben je vrij om gewoon voor je uit te kijken. Een led-lampje gaat branden wanneer de camera’s aan staan en er foto’s of video’s gemaakt worden. Je kan nog handiger momenten vastleggen met Facebook Assistant en de activatie “Hey Facebook!” om handsfree foto’s en video’s te maken. Spreek simpelweg de woorden “Hey Facebook, neem een foto!” uit en de Ray-Ban Stories doet de rest.
Stijlvol ontwerp
De gebruiker kiest zélf het montuur en glazen. De Ray-Ban Stories is verkrijgbaar in drie modellen: Wayfarer (ook beschikbaar in de grotere maat Wayfarer L), Round en Meteor. De bril heeft vijf verschillende kleuren om uit te kiezen en nog meer glazen, voor twintig mogelijke variaties.
Ingebouwde audio
Met de ingebouwde Bluetooth en een audioset met drie microfoons kunnen gebruikers hun favoriete media, muziek of podcast vanuit elke app op hun telefoon beluisteren en telefoontjes beantwoorden - allemaal vanuit de bril.
Facebook View-app
De Facebook View-app is rechtstreeks gelinkt aan de bril. In deze app kan je je foto's en video's bewerken en vervolgens gemakkelijk delen met vrienden en familie, en op Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, of welke app dan ook.
Ray-Ban Stories
Ray-Ban Stories is ontworpen met privacy in het achterhoofd. In de aankondiging schrijft Facebook: "We zorgen ervoor dat bezitters van de bril - en de mensen om hen heen - zich comfortabel, veilig en goed geïnformeerd voelen." De foto’s en filmpjes worden doorgestuurd naar je smartphone. En niét automatisch gedeeld op Facebook. De bril deelt niets met ons zonder dat je daarvoor kiest. Je moet trouwens wel een Facebook-account hebben om de bril te gebruiken. Je kan hem opladen in een speciale brillendoos, een beetje zoals bij draagloze oortjes zoals Apple Airpods.
Meer features volgen wellicht nog. Met de laatst nieuwe update kunnen gebruikers handsfree bellen en berichten sturen op WhatsApp door te zeggen "Hey Facebook, send a message to…" of "Hey Facebook, call…." Je kan ook luisteren naar nieuwe berichten die je op WhatsApp ontvangt. Zodra je een nieuw bericht krijgt, zegt de bril: "New message on WhatsApp from <name>: Is now a good time to talk?" In een toekomstige update is Meta van plan om de mogelijkheid toe te voegen om direct te antwoorden op inkomende berichten op Messenger en WhatsApp, handsfree door te zeggen: "Hey Facebook, reply" nadat de bril een nieuw bericht heeft voorgelezen.
Een Ray-Ban Stories kan je bij Optiek Van Gorp verkrijgen vanaf 329 euro. De bril is ook verkrijgbaar met gepolariseerde glazen (vanaf 359 euro), meekleurende glazen (409 euro) en op sterkte (prijzen variëren).